نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سیرجان > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سیرجان > آینده نگری یعنی، آموزش شغل های آینده را از امروز باید کلید زد
۶ بازدید
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور:

آینده نگری یعنی، آموزش شغل های آینده را از امروز باید کلید زد

حامد باقری ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند محور توسعه استان کرمان باشد زیرا این مجموعه ها نقش مکمل آموزش را در عرصه مهارت دارند، در حال حاضر صنعت ما در تمام  فرایند های کاری تحت لیسانس یک شرکت خارجی است و  تا زمانی که بحرانی صورت نگیرد فرایند های مهندسی جدیدی برای ما ایجاد نمی شود، بنابراین ما باید الان  این ظرفیت را که با فرایند جدید جلو برویم را ایجاد کنیم.
آینده نگری یعنی، آموزش شغل های آینده را از امروز باید کلید زد
به گزارش “راه آرمان ”  حامد باقری ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، گفت: مجموعه دانشگاه علمی کاربردی به  واسطه فقدان شناخت عمیق از ماهیت، ساختار و فرایندهای اداری در مجموعه دانشگاه‌های کشور ظرفیت‌ها و توانمندی هایی دارد که تا کنون در سطح کشور از آن بهره‌ مند  نشده اند.

وی با تبیین وجه تمایز دانشگاه علمی کاربردی با سایر مراکز آموزشی تاکید کرد: این مراکز با هدف تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار پا به عرصه گذاشت و ارتقاء فناوری در تمام فرایندهای کاری و آموزشی  از دیگر برجستگی‌های این مراکز می‌تواند باشد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور افزود: سیاست های آموزشی در کشور به گونه ای است که تا در بحران گرفتار نشده ایم به دنبال طرح جدید و  فرایندهای مهندسی نو با تخصص داخلی نرفته و مسیر جدیدی را ایجاد نمی‌کنیم.

باقری مدیریت منابع  را از ویژگی‌های شاخص دانشگاه‌های علمی کاربردی برشمرد و اظهار کرد: مدل مدیریت منابع بر این دانشگاه حاکم است و دولت عملا نقش تصدی گری را رها کرده است.

وی  درباره بعد محتوایی این مراکز آموزشی عنوان کرد: کیفیت آموزشی  با حذف تعدادی از  مراکز آموزشی یا با کم و زیاد کردن دانشجو ایجاد نمی‌شود، بلکه باید آنالیز برنامه صحیح برای ایجاد شغل صورت گیرد و برنامه درسی متناسب با شغل و مهارت تعریف شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور تصریح کرد: داشتن تجربه و توانمندی در انتقال دانش شغلی از مولفه‌های پذیرش مدرسان دانشگاه‌های علمی کاربردی است، بنابر این ارتباط بین صنعت و دانشگاه در این موسسات آموزشی به‌واسطه اینکه خود صنعت این مراکز را راه‌اندازی کرده است تا نیروی کار ماهر پرورش دهند، از همان ابتدا وجود دارد و نباید آموزش را  از صنعت  منفک کرد.

سیاست های کوتاه مدت کاهش جمعیت دانشجویی مراکز علمی و کاربردی را به همراه داشت

باقری با بیان اینکه مراکز علمی کاربردی باید پیشران توسعه صنایع باشند، گفت: با سیاست‌های صحیح یا غلط با کاهش جمعیت دانشجویی مراکز علمی کاربردی مواجه بودیم که بایدبا برنامه ریزی صحیح  تا پنج سال آینده حدود ۴۰ مرکز برند داشته باشیم تا تنه به دانشگاه‌های سراسری بزند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان این مطلب که دانشگاه‌های علمی کاربردی رویکرد نیازآفرینی را در پیش گرفته اند، تصریح کرد: باید از هم‌اکنون آموزش شغل‌هایی که در آینده پیش بینی می‌شود را در کشور راه اندازی کرده و آموزش را شروع کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به ارتباط  دانشگاه علمی کاربردی با صنعت  از مسیر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، می‌توانیم در توسعه کشور نقش موثری داشته باشیم، بنابر این کسب و کارهای خانگی، ایجاد مراکز نوآورانه و فناورانه و آموزش‌های کوتاه مدت را باید راه‌اندازی کرد

باقری ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند محور توسعه استان کرمان باشد زیرا این مجموعه ها نقش  مکمل آموزش را در عرصه مهارت دارند، در حال حاضر صنعت ما در تمام  فرایند های کاری تحت لیسانس یک شرکت خارجی است و  تا زمانی که بحرانی صورت نگیرد فرایند های مهندسی جدیدی برای ما ایجاد نمی شود، بنابراین ما باید الان  این ظرفیت را که با فرایند جدید جلو برویم را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر  شاهد برداشت های کلیشه  ای از دانشگاه ها علمی کاربردی  هستیم که ظرفیت ها را دچار غفلت می کند بنابر این توجه به هدف اولیه می تواتد ما را به هدف متعالی برساند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه ساختار دانشگاه کاملا منطبق بر اصل ۴۴ قانون اساسی است و دولت به مدیریت منابع موجود در کشور روی آورده است، گفت: مولفه محتوایی اموزش های دانشگاه از مهمترین موضوعات است که اساتید دانشگاه نقش مهمی در ارائه آن دارند، ما در حال حاضر در اداره  اموزش های علمی و کاربردی نیازمند کسانی هستیم که خودشان بازار کار رشته مورد تدریس را بشناسند و مدرک را ملاک قرار نداده ایم.

وی تاکید کرد: در حال جاضر  ۲ هزار استاد داریم که بدون توجه به مدرک تحصلی علمی و فقط توجه به تجربه آنها در دانشگاه تدریس می کنند اما بازار کار را خوب می شناسند، بنابر این عدم توجه به این افراد انتقال مهارت شغلی را دچار لطمه می کند.

باقری ادامه داد: آنچه در دانشگاه های دیگر مورد آرزو است، در مراکز علمی و کاربردی با ارتباط صنعت و دانشگاه قابل تحقق است که اگر در حین علم اموزی این دو مقوله از هم جدا شوند، خیانت به علم و انحراف از هدف گذاری واقعی در ایجاد مراکز اموزش علمی کاربردی است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور ابراز کرد: دانشگاه ها نباید صنعت را از آینه عقب خودور بنگرند که  عدم توجه به جلو سبب می شود تا دانشگاه  نتوانند نقش افرین باشد زیرا بعد از عبور از فرصت ها وقایع را خواهند دید بنابر این هر چیزی را که در آینده پیش بینی می کنیم باید امروز در دانشگاه های علمی و کاربردی اموزش آن شروع شود.

وی تاکید کرد: بانوان نیز باید توانمند شود و بتوانند تامین معاش کنند و بی شک تاثیرات مثبتی را بر جامعه خواهد داشت بنابر این تفاهم نامه ای درخصوص راه اندازی کسب و کارهای خانگی با معاونت امور بانوان ریاست جمهوری  آغاز کرده ایم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور عنوان کرد: چرخه اقتصادی ما  از آموزش صرف رسمی باید به سمت مراکز نواوری و درامد زایی در این مراکز و اموزش های کوتاه مدت حرکت کند.

باقری با بیان اینکه حمایت های محلی هم در توسعه مراکز علمی کاربردی بسیار لازم است، خاطر نشان کرد: ما هم در خصوص تامین نیرو و هزینه های مالی به استان کمک خواهیم کرد ضمن اینکه  اسناد امایش استان ها و  اسناد دانشگاه علمی و کاربردی را تدوین کرده ایم که  می تواند تحولی بنیادین  در این مجموعه ایجاد کند و لازم است در توسعه استان ها نیز دانشگاه  هم نیز در  عرصه گردشگری نقش بپدیرد.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا