نسخه آزمایشی
۱۰۳ بازدید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر حامد باقری فراهانی معاون مالی و اداری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در آیین معارفه سرپرست جدید واحد استانی کرمان که با حضور معاون اقتصادی استاندار، امام جمعه موقت کرمان، رؤسای دانشگاهها، مدیران اجرایی، شهردار منطقه یک، رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان و همکاران واحد استانی در سالن آمفی تئاتر مرکز آموزش علمی کاربردی هواپیمایی ماهان برگزار شد، ابراز کرد: ساختار دانشگاه کاملا منطبق بر اصل ۴۴ قانون اساسی است و دولت به مدیریت منابع موجود در کشور روی آورده و مؤلفه محتوای دانشگاه از مهمترین موضوعات است که اساتید دانشگاه نقش مهمی دارند، ما در حال حاضر در اداره  اموزش های علمی  کاربردی نیازمند کسانی هستیم که خودشان بازار کار رشته مورد تدریس را بشناسند و مدرک را ملاک قرار نداده ایم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور تاکید کرد: در حال حاضر  ۲ هزار استاد داریم که بدون توجه به مدرک تحصلی علم وتجربه آنها برای ما مهم است، اما بازار کار را خوب می شناسند، بنابر این عدم توجه به این افراد انتقال مهارت شغلی را دچار لطمه می کند.

دکتر باقری ادامه داد: آنچه در دانشگاه های دیگر مورد آرزو است، در مراکز آموزش علمی کاربردی با ارتباط صنعت و دانشگاه قابل تحقق است که اگر در حین علم اموزی این دو مقوله از هم جدا شوند، خیانت به علم و انحراف از هدف گذاری واقعی ایجاد مراکز اموزش کاربردی است.

وی افزود: تا زمانی که بحران اجتماعی به بار نیاید فرایندهای مهندسی جدید ایجاد نمی‌کنیم.

دکترباقری مدیریت منابع  را از ویژگی‌های شاخص دانشگاه‌های علمی کاربردی برشمرد و اظهار کرد: مدل مدیریت منابع بر این دانشگاه حاکم است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور درباره بعد محتوایی این مراکز آموزشی عنوان کرد: کیفیت با حذف تعدادی از مراکز آموزشی یا با کم و زیاد کردن دانشجو ایجاد نمی‌شود، بلکه باید آنالیز برنامه صحیح برای ایجاد شغل صورت گیرد و برنامه درسی متناسب با آن تعریف شود.

دکتر باقری تصریح کرد: داشتن تجربه و توانمندی در انتقال دانش شغلی از مولفه‌های پذیرش مدرسان دانشگاه‌های علمی کاربردی است، بنابراین ارتباط بین صنعت و دانشگاه در این موسسات آموزشی به ‌واسطه اینکه خود صنعت این مراکز را راه‌اندازی کرده‌اند، از همان ابتدا وجود دارد و نباید آموزش را از صنعت جدا کرد.

وی با بیان اینکه مراکز آموزش علمی کاربردی باید پیشران توسعه صنایع باشند، گفت: با سیاست‌هایی در سنوات گذشته مواجه بودیم که منجر به کاهش جمعیت دانشجویی در مراکز آموزش علمی کاربردی شد،باید تلاش کنیم که تا پنج سال آینده حدود ۴۰ مرکز مهارتی در سطح استان داشته باشیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان این مطلب که دانشگاه‌ علمی کاربردی رویکرد نیازآفرینی را در پیش گرفته است، تصریح کرد: باید از هم‌اکنون آموزش شغل‌هایی که در آینده پیش بینی می‌شود را در کشور راه اندازی کرده و آموزش را شروع کنیم.

دکتر باقری تاکید کرد: با توجه به ارتباط  دانشگاه علمی کاربردی با صنعت  از مسیر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، می‌توانیم در توسعه کشور نقش موثری داشته باشیم، بنابراین کسب و کارهای خانگی، مراکز نوآورانه و فناورانه و آموزش‌های کوتاه مدت را راه‌اندازی کرده ایم.

وی ابراز کرد: دانشگاه ها نباید صنعت را از آینه عقب خودور بنگرند و عدم توجه به جلو سبب می شود که دانشگاه  نتوانند نقش افرینی کند زیرا بعد از عبور از فرصت ها وقایع را خواهند دیدبنابر این هر چیزی را که در آینده پیش بینی می کنیم باید در دانشگاه اموزش آن باید شروع شود

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور تاکید کرد: بانوان نیز باید توانمند شود و بتواند تامین معاش کنند بی شک تاثیرات مثبتی خواهد داشت که تفاهم نامه ای درخصوص راه اندازی کسب و کارهای خانگی را با معاونت امور بانوان ریاست جمهوری آغاز کرده ایم.

دکتر باقری عنوان کرد: چرخه اقتصادی ما از آموزش صرف رسمی به سمت مراکز نواوری و درامد زایی در این مراکز و اموزش های کوتاه مدت حرکت کند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه حمایت های محلی هم در توسعه مراکز علمی کاربردی بسیار لازم است خاطر نشان کرد: ما هم در خصوص تامین نیرو و هزینه های مالی کمک خواهیم کرد ضمن اینکه  اسناد امایش استان ها و اسناد دانشگاه علمی کاربردی را تدوین کرده ایم که  می تواند تحولی بنیادین  در این مجموعه ایجاد کند و لازم است در توسعه استان نیز دانشگاه نقش پذیر باشد، بخصوص در گردشگری که بسیار می تواند کار ساز باشد.

دکتر باقری با تبیین وجه تمایز دانشگاه علمی کاربردی با سایر مراکز آموزشی تاکید کرد: این مراکز با هدف تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار پا به عرصه گذاشت و ارتقاء فناوری در تمام فرایندهای کاری و آموزشی از دیگر برجستگی‌های این مراکز می‌تواند باشد.

وی با اشاره به راه اندازی خانه های خلاق در دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مجوز ۱۱ خانه خلاق از معاون علمی ریاست جمهوری گرفته شده که سه خانه در مراحل نهایی راه اندازی است و امیدواریم تا پایان سال جاری فعالیت خود را آغاز کنند تا شرکت های دانش بنیان در آنها راه اندازی شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: حدود ۹۰۰ برنامه درسی مقطع دار و ۸۰۰ برنامه کوتاه مدت داریم که در مدت ۹ ماهه مدیریت جدید دانشگاه ۱۲۰ برنامه جدید بر اساس نیاز آفرینی در حوزه تجارت الکترونیک، مسائل سایبری و غیره طراحی شده که از مهرماه امسال دانشجو می پذیرد.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا